Röportaj Haber Girişi: 07.07.2022 - 14:58, Güncelleme: 07.07.2022 - 15:12

Van’ın Ödüllü Bestekârı Hasan Cemil Şensever ile Söyleşi

 

Van’ın Ödüllü Bestekârı Hasan Cemil Şensever ile Söyleşi

Röportaj: Ümran ÖZTÜRK
Van Valiliği ve Van Yüzüncü yıl Üniversitesince ortak düzenlenen “Van İçin Bir Şarkı Bestele TSM Beste Yarışması”na önemli katkılar sunan, Türk Sanat Müziğine olan aşkı, başarılı çalışmaları, yapmış olduğu besteleri, aldığı ödülleri ile sevenlerin gönlünde yer edinen, aldığı müzik eğitimi sayesinde memleketi Van’ı her anlamda başarılı bir şekilde temsil eden, Van’ın önemli isimlerinden, yazdığı güfteler, kendine has yorumu ve besteleri ile gönüllerde yer edinen şair, söz yazarı, yorumcu ve Türk sanat müziği bestekârlarımızdan MESAM / Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği üyesi Sayın Hasan Cemil Şensever bu haftaki konuğum. Kendisini, çalışmalarını, başarılarını özellikle genç kuşaklara tanıtmak istedim. Ü.ÖZTÜRK: Söyleşimize klasik bir soruyla başlayacağım. Müziğe ne zaman ve nasıl başladınız? Müzik eğitiminizde size yön veren hocalarınız kimlerdi? Sanat hayatınızdan biraz bahseder misiniz? H.C.ŞENSEVER: İlk hocam babamdı benim ilk ustam ise bana bağlama çalma hevesi ve aşkını  aşılayan Van da Şekerci Şükrü adıyla anılan rahmetli Şükrü Coşkun abi idi. Bağlama çalmanın temel bilgilerini ondan öğrendim. Mekânı cennet ruhu şad olsun… Rahmetli babam ve annem TSM ni ve THM ni çok sever ve dinlerlerdi evde… Uşşak şarkılar Unutamam seni, Güller arasında seni bensiz gören olmuş, Güzelsin incesin, tatlısın şensin, Gamzedeyim deva bulmam vb. O çocukluk günlerimden kulaklarımda kalan harika eserlerdir. Gençlik yıllarımda beni Türk Sanat Müziğine yönlendiren ve makamlarla ilgili ilk basit ayrıntıları bana öğreten, daha çok sevmeme neden olan kişi ise Amca oğlum ve güzel bir ses ve çok geniş bir TSM repertuar birikimi olan rahmetli Şefik Şensever abimdir… Çocukluk ve gençlik arkadaşlarım Mustafa İzcier ve Mehmet Dirik ile Van Halk Eğitim Merkezine devam ettik. Öğrencilik yıllarımda Van Atatürk Lisesinin THM korosunda bağlama ekibinde beraber olduğumuz Kenan Sürüç, Mümtaz Atacan, ile birlikte bağlama çaldım. Daha sonra Güven Alpaslan, Mehmet Dirik, Özdemir Budaker, Zeki Sarp ve rahmetli Kadri Yaşar gibi değerli müzisyen arkadaşlarla birlikte bir gurup kurarak, çalıp söyleyerek kendimizi geliştirmeye çalıştık. Van Gar Gazinosunda akşamları bu gurubumuzla TSM eserleri çalıp söylerdik haftada bir gün Çarşamba günleri öğleden sonra kadınlar matinesi yapardık…   Van’ın o zamanların (70 li yılların sonlarına doğru ) meşhur THM sanatçısı rahmetli Atakan Çelik misafir sanatçı olarak geldiği Gar Gazinosu’nda ona eşlik ettim ve benim bağlama çalışımı çok beğendi, beni TRT ye almak için Ankara’ya götürmek istedi ama  babam o dönemdeki yoğun sağ sol çatışmaları nedeniyle rıza göstermedi. Öğrencilik sonra da öğretmenlik ve farklı kurumlarda çalışma dönemi başladı..Udla tanışmam sonrası 1998 de Mersine geldiğimizde değerli dost Süleyman Güngör Mersin Musiki Derneği Şefi olarak beni davet etti.  Ben de gittim ve ondan bir müddet ilk nota, usul ve makam bilgisi dersleri aldım, Mersin Üniversitesi korosunda ve MASK Mersin Kültür ve sanat derneğinde Ahmet Kılıç Hoca ile eserler geçerek ayrıca ud ile Mustafa Madendağ kardeşimden de ud tekniği konusunda bilgiler edindim. Bu temel bilgilerle yarım yamalak yaptığım ve dost meclislerinde çalıp söylediğim ilk bestelerin bir şeylere benzediğini bana hissettiren iki çok kıymetli kardeşim vardı… Nurdan Çakırkaya ve Müberra Gönen… Bana ille de bunlar çok güzel şarkılar lütfen bunları beste yarışmalarında deneyin deyip bana çok destek oldular… Bestekârlık maceramız da böyle başladı ve bu aile dostlarımız olan kardeşlerimin önerileriyle ilk katıldığım yarışmada Rast bestem ile (2011 yılında İstanbul Kadıköy de) ödül aldım… Daha sonraları bir vesileyle telefonda tanıştığım çok kıymetli bestekar, araştırmacı, çok iyi bir arşivci ve en önemlisi bilgiyi paylaşmayı ve öğretmeyi seven ama öğretirken asla taviz vermeyen bir disipline sahip olan Turhan Taşan hocam… Ciddi anlamda bestekârlık bilgilerini bana, ben Mersin’de kendisi ise İstanbul’da olmasına karşın telefonla uzaktan aktardığı bilgi ve yönlendirmelerle edinmeye çalıştım. Yıllar sonra  İstanbul’a geldiğimde yüz yüze görüşüp tanıştık ve her zaman olduğu gibi gönül borcumu teşekkürlerimle ödemeye çalışıp helallik istedim…  Ü.ÖZTÜRK: Van şarkıları, Van bestekârları dendiğinde ilk akla gelen isimlerden birisi de sizsiniz. Sanat insanın kendisini keşfetmesiyle başlar siz kendinizdeki bu yeteneği ne zaman keşfettiniz? İlk bestenizi hangi duygularla, ne zaman yaptınız? H.C.ŞENSEVER: 70 li yılların ortalarında Van’ın meşhur camcısı ve dedemin Van çarşısındaki dükkân komşusu camcı Hüseyin ustanın oğlu rahmetli Hasan abiden ilk udumu 90 liraya aldım. O güne kadar flüt, mandolin, melodika, bağlama, keman gibi enstrümanları kendime yetecek ölçüde çalıyordum. Udu alınca daha çok Türk Sanat Müziği ağırlıklı çalıp söylemeye başladım. İlk beste denemelerimi 90 lı yıların başlarında Kurtalan Çimento Fabrikasında görevli olduğum yıllarda yaptım diyebilirim. Lojman komşumuz Soner beyin küçük ve sevimli kızı Nurdan için yapmıştım. Dört veya beş yaşlarında idi… İlham kaynağı o olmuştu sözlerini de kendim yazmıştım… Kara gözlü esmer kız gelsene bana, Hayranım, kurbanım sevdalıyım sana. Haydi, gel, durma gel koş gel yanıma, O şirin sözlerin can katsın canıma… Ü.ÖZTÜRK: Beste yapmanın teknik kuralları nelerdir? H.C.ŞENSEVER: Beste yapmada esas olan duygu ve güzel yazılmış bir şiirdir. Teknik olarak ta donanımlı olduğunuzda güzel ve kendinize özgü eserler ortaya koyabilirsiniz. Sırf duygu ile beste yapmak yeterli olmadığı gibi çok iyi tekniğini bilmekle de güzel ve özgün eser ortaya koyamazsınız o da çok mekanik ve duygusuz olur, dinleyiciyi içine alamaz… Bence güzel bir TSM bestesi yapmak için üst düzey bir nota bilgisi şart olmasa da bu iki olgu yani önce duygu, sonra da yeterli teknik özellikle donanımlı olmak gereklidir. Bunun için de asgari düzeyde de olsa duygunun yanında eski yöntem olan meşk yolu ile veya iyi bir usta bestekârdan-hocadan teknikle ilgili nota, solfej, makam bilgisi, usul, kompozisyon, prozodi vb. konularda eğitim alarak öğrenmek gerekir diye düşünüyorum… Bütün bunların yanında bestekâr güzel dilimiz Türkçenin dilbilgisi kurallarını bilmeli, sözcüklerin anlam ve içeriklerini anlamalı güncel konuşulan dili eserlerinde kullanmayı tercih etmelidir… Bütün bu konularda bana ışık tutan, yol gösteren ve her sorduğum soruya karşılık bilgisini paylaşmayı esirgemeyen ve bestelerimin olgunlaşmasına en önemli katkıyı veren değerli bestekâr Turhan TAŞAN Hocamı bir kez daha saygı ve sevgiyle yâd ediyor gönülden teşekkürlerimi sunuyorum. Ü.ÖZTÜRK: Beste yaparken nelere dikkat edersiniz? H.C.ŞENSEVER: Bu sorunuza kısmen yukarıda bahsettiğim konularla cevap vermiş oluyorum. Bir de tabii ki ortam ve zaman önemli. Beste yaparken sessiz bir ortam, okuduğum güzel ve Türk dil kurallarına uygun bir şiirin bende uyandırdığı beste yapma arzusu, udum, müzik defterim, silgim ve ucu açık kurşun kalemlerimin olması yeterli olur… Teknik olarak ta söze uygun makam tercihi ve makamın özelliklerine uygun melodi, prozodi hatası olmaması, kompozisyon ve denge unsurunu gözetmek, eserin süresinin makul olması, metronom hızı… Ü:ÖZTÜRK: Müzikte söz mü daha önemlidir beste mi? Ya da şöyle de sorabilirim bir şarkıyı şarkı yapan sözleri midir yoksa bestesi midir? H.C.ŞENSEVER: Bizim Türk Sanat Müziğimiz ağırlıklı olarak sözlü eserler müziğidir. Bunun yanında Peşrevler, Saz Semaileri gibi sadece sazlarla icra edilmek üzere yapılan eserler de vardır…  Güzel ve kaliteli bir TSM bestesi yapabilmenin ön koşulu hatasız ve duygulu güzel Türkçe ile yazılmış bir söz olmalıdır. Bu sözün kendine yakışan en güzel melodiyle buluşması sonucu bir TSM bestesi ortaya çıkar… Melodik yapınız ve teknik bilginizle en üst düzeyde bir beste yapın bu sadece güzel bir saz eseri olur ki onun da apayrı kuralları var… O nedenle Söz ve melodiyi, bu ikiliyi düşünürken önem bakımından eşit bir anlam yüklenmelidir, eğer ille de bir öncelik olacak ise öncelik bence sözdedir. Söz olmazsa şarkı olmaz. Ancak dört dörtlük bir söz de iyi bestelenmez ise ortaya yine duygu ve etkisi olmayan ne olduğu tartışmalı bir çalışma ortaya konmuş olur... O nedenle sizin söyleminizle cevabımı bitireyim. Bir şarkıyı şarkı yapan sözleri ve bestesidir. Bu konuyla ilgili TRT yayınlarındaki Rahmetli bestekar üstat Sadeddin Kaynak Hocanın hayatını konu alan Hasan Oral ın yazdığı kitapta söz yazarı büyük şair rahmetli Vecdi Bingöl arasında cereyan eden bir anıda şiirde geçen Fransızca bir kelimeyi (La Jokond)  Türkçe bir sözcükle değiştirmesi üzerine şairle bestekar arasındaki dargınlıktan bahseder… sonra barışırlar ama Sadeddin hoca bestede La Jokond yerine Ayşem sözcüğünü besteler… Bu eser Menekşelendi Sular Sular Menekşelendi adlı dillerden düşmeyen ve adını bildiğimiz bütün ses sanatçılarınca okunan halen de çok sevilen bir eser olur… İşte size sözün güzelliği ve önemi… Öbür taraftan bakınca da bu şiire bu melodiden daha çok yakışan, daha üstün bir müzik, bir beste bulmak bu şiir için mümkün olmaz dersiniz… Ü.ÖZTÜRK: En çok hangi makamlarda besteler yapıyorsunuz? En sevdiğiniz makam hangisidir? H.C.ŞENSEVER: Rast, Uşşak, Hüseyni, Hicaz, Kürdîlihicazkâr, Nihavent, Hüzzam, Kürdi, Acem Kürdi ve Muhayyer Kürdi Makamlarını sık kullanıyorum, Muhayyer, Segâh, Acemaşiran makamlarında da bestelerim var. Her makamın bende uyandırdığı duygular farklı olmakla birlikte günümüzde en çok bilinen ve kullanılan makamların hepsini de seviyorum. En sevdiğim makam ise Uşşak (Aşıklar) makamıdır diyebilirim. Ü.ÖZTÜRK: Kaç besteniz var? Bunardan kaçı TRT repertuarına girmiştir H.C.ŞENSEVER: Bu güne kadar 275 beste çalışmam var. Bunların içinde ilk çalışmalarımda yeterli bilgi ve teknik donanımım olmadan yapmaya çalıştığım prozodi hataları veya makamsal hatalar içeren çalışmalar da var… TRT Repertuarına kabul edilen 27 eserim bulunmaktadır. Son zamanlarda gönderdiğim 10 eser de şu anda denetimde beklemektedir. Bunlardan söz ve müziği bana ait TRT repertuarına alınmış 4,sözleri bana bestesi Mediha Şen Sancakoğlu hocama ait 2 ve Faruk Şahin üstada ait 2 olmak üzere toplam 8 eser yer almaktadır. TRT repertuarında yer almayan başka bestekârlarca da ( Şef Bestekâr Aydın Tekindor, Şef Bestekar Türker Atik, Bestekar Bülent Nuran) bestelenen şiirlerim bulunmaktadır. Ü.ÖZTÜRK: Güftesi ve bestesi size ait kaç eseriniz vardır?  H.C.ŞENSEVER: Sözü ve müziğini kendim yaptığım bestelerim de 50 yi bulmaktadır. Ancak başka şair ve söz yazarlarından beste yapmayı daha çok tercih ediyorum. Az önce dediğim gibi sözleri okuduğum anda bana şiirin hissettirdiği duygu ve beste yapma isteği rol oynamaktadır. Ü.ÖZTÜRK: Enstrümantal besteleriniz de var mıdır? H.C.ŞENSEVER: Hayır hiç denemedim ama kısmet ve zaman olursa yapmayı arzu ediyorum. Ü.ÖZTÜRK: Sizin için en özel besteniz hangisidir? Bu özel bestenin mutlaka bir hikâyesi vardır bizimle paylaşır mısınız?   H.C.ŞENSEVER: Birçok anı ve hatırası özel nedeni ve hikâyesi olan bestem olmasına karşın benim için en özel olanı değerli eşim can yoldaşım Türkan Şensever için yaptığım Sensiz Olamam adlı söz ve müziği bana ait olan şarkıdır. Ki Hikâyesi zaten şarkının içindedir… Sensiz olamam, ayrı kalamam, Gözyaşlarına hiç dayanamam. Canım meleğim, ey göz bebeğim, Sensin güzelim bir tek dileğim. Sensiz olamam, ayrı kalamam, Gözyaşlarına hiç dayanamam. Aşkı seninle tattı bu gönül, Derdi kederi attı bu gönül, Bir gülüşüne, bir bakışına Dünyayı pula sattı bu gönül. Sensiz olamam, ayrı kalamam, Gözyaşlarına hiç dayanamam.     Bunların dışında benim için çok özel olanlar elbette birden fazladır… İlk ödül alan bestem 2011 yılında Sözleri şair Oktay Zerrin’e ait olan İstanbul’u Sende Sevdim adlı Rast bestemdir ki bana demek ki ben beste yapabiliyorum özgüvenini vermiştir. Beni bestecilikte çok mutlu eden bir çizgiye taşıyan ise Mutluluğa Giden Yol ( Aşk Kasımda Başkadır) adlı sözlerini değerli kardeşim, üstadım Rüştü Okyar’ın yazdığı Muhayyer kürdi makamındaki bestemdir. Bu bestem 2017 yılında Büyükçekmece Belediyesinin yaptığı 1. Altınköprü TSM Beste yarışmasında Amir Ateş, Turhan Taşan, Hüsnü Üstün Zekai Tunca, Hasan Eylen ve Cengizhan Sönmez gibi günümüzün ünlü hoca ve bestekârlarının olduğu jüride 300 den fazla eser arasında Birincilik ödülüne layık görülmüştür. Bu ödül de bana bestekârlıkta çabalarım sonucu aldığım yolun manevi hazzını yaşatmıştır.  TRT ye 2012 de ilk kabul edilen eserimin de bende özel bir yeri var. Sözleri Reyhan Ülkü Ahıska’ya ait Yandı Gönül Özlemden adlı Uşşak bestemdir. Bİr özel eser de sözleri bana ait olan - Edremit’ten Bir Gün Van’a Giderken- adlı bestesini Faruk Şahin hocanın yaptığı Nihavent eserdir ki Van da yapılan ve konusu Van olan bir TSM beste yarışması idi ve ben bir Vanlı olarak bu yarışmada söz yazarı kimliğimle ödül aldım. Bunun da ben de ayrı bir gururu ve yeri var… Bu yarışmada olağanüstü çaba gösteren ve çok emek harcayan ve Van’ın bu adına beste yapılan iller arasında rekor bir yer elde etmesini sağlayan değerli kardeşim, hemşerimiz YYÜ. Öğretim görevlisi M. Murat Oto hocaya da selam ve sevgiler gönderiyorum…  Ü.ÖZTÜRK: Güfte ile bestenin aynı potada erimesi, vücut bulması yani uyumu çok önemlidir. Bu nedenle en rahat çalıştığınız söz yazarları, güfteciler kimlerdir? H.C.ŞENSEVER: Müberra Gönen, Mustafa Güzeltepe, Hıfzı Altümsek, Hamza Demirdağ, Nedim Uçar (Rahmetli ) gibi hepsinin adını burada yazamayacağım ama tek, tek her birine gönül dolusu teşekkür ettiğim birçok değerli söz yazarından beste yaptım. Başta Rüştü Okyar olmak üzere, Sevinç Atan, Oktay Zerrin ve İsmet Tahtacıoğlu’nun sözleriyle yaptığım bestelerle ödüller aldım. Rüştü Okyar üstadım ile de birincilik de dâhil birçok yarışmada ödül aldı ortak eserlerimiz… Rüştü Okyar ile uzun yıllara dayanan ve ilk ortak ödülümüzü aldığımız 2013 yılından bu yana hemen, hemen her yıl bir ödül almayı başardık… Duygularımızın da önemli ölçüde örtüştüğü, en rahat ve en çok beste yaptığım söz yazarı Rüştü Okyar’dır… Ü.ÖZTÜRK: Şiirlerinizi bir kitapta toplamayı düşünüyor musunuz? H.C.ŞENSEVER: Doğrusu bir kitap olacak ölçüde ve nitelikte şiirlerim var ve düşünmekteyim de… Nasip kısmet… Ü.ÖZTÜRK: Ödülleri çok olan bir bestekârsınız. Şimdiye kadar kaç ödül aldınız sizin için en önemli ödül hangisiydi? H.C.ŞENSEVER: Biri söz yazarı mansiyon, biri de güfte yarışmasında ikincilik olmak üzere 2 ödülü aldım. 1 birincilik ve 9 finalist eser mansiyon, toplam 12 ödülüm var… Ödül Alan Bestelerim sırasıyla: • İstanbul’u Sende Sevdim / Kadıköy Belediyesince 2011 yılında düzenlenen TSM Beste Yarışmasında Rast Makamındaki beste ile Mansiyon Ödülü. • Sevda İle Baksan Ne Olur Bir Kere Canan/ Amasya Belediyesi Altın Elma -2012 TSM Beste Yarışmasında Uşşak Makamındaki beste ile Mansiyon ödülü.  • Yapraklar Dalına Veda Ederken / Amasya Belediyesi Altın Elma -2013 TSM Beste Yarışmasında Nihavent Makamındaki bestesiyle Mansiyon ödülü • Sonbaharda Çık Gel Bana / Amasya Belediyesi Altın Elma -2016 TSM Beste Yarışmasında Rast Makamındaki bestesiyle Mansiyon ödülü. • Aşk Kasımda Başkadır- Mutluluğa Giden Yol / İstanbul Büyükçekmece Belediyesi 1. Altın Köprü -2017 TSM Beste Yarışmasında Muhayyer Kürdi Makamındaki bestesiyle Birincilik ödülü. • Yağmurun Ardından Güneş Doğarken / Antalya Büyükşehir Belediyesi 4. Altın Nota -2019 TSM Beste Yarışmasında Muhayyer Kürdi Makamındaki bestesiyle Mansiyon ödülü. • Vatan İçin Destan Yazdım Dağlara/ Bizim Dostlar Türk Müziği Derneği TSM Beste Yarışması- 2019 Finalist eser Dünya İşitme Engelliler Federasyonu Bestekâr Mansiyon ödülü. • Bir Tatlı Hatıradır Yansıyan Konaklardan / Üsküdar Musıki Cemiyeti 100. Yılı TSM Beste Yarışması-2019 da Muhayyer Kürdi Makamındaki bestesiyle Mansiyon Ödülü. . O gelince Sanki Her Şey Değişti- Anakara Rotary Derneği-Rota Beste Yarışması- Ankara-2020- On finalist eser pandemi nedeniyle eşit ödüllendirildi. . Mevsim Hazan- Sende Gitme Eylülüm- Kepez Belediyesi Notalya Beste Yarışması- Kepez Antalya-2021- Mansiyon ödülü. . EDREMİTTEN BİR GÜN VANA GİDERKEN- (SÖZ YAZARI) -VAN VALİLİĞİ VE YYÜ. VAN İÇİN BİR ŞARKI BESTELE- 2012 (BESTE F. ŞAHİN)  . KADIKÖY BELEDİYESİ- KADIKÖYLÜ BİR ESMERE VURULDUM- KADIKÖY KONULU GÜFTE YARIŞMASI İKİNCİLİK ÖDÜLÜ-2019 Ü.ÖZTÜRK: Bestekârlığınız yanında güftelerinizde var. Bestelenmiş kaç güfteniz var? H.C.ŞENSEVER: Kendim yaptıklarımın dışında dört güftem başka bestekarlarca bestelendi. Ü.ÖZTÜRK: Ödül Alan Güfteleriniz var mı hangileridir? H.C.ŞENSEVER: • Edremit’ten Bir Gün Van’a Giderken (Söz Yazarı- Mansiyon Ödülü 2012) • Kadıköylü Bir Esmere Vuruldum ( Şiir-Güfte Yarışması İkincilik Ödülü 2012) Ü.ÖZTÜRK: Katıldığınız beste yarışmalarının size kattığı en önemli katkı nedir? H.C.ŞENSEVER: TSM konusunda diğer usta bestekârlar ve çok kıymetli TSM hocaları ile tanışmak onlardan feyz ve bilgi almak. Örneğin; bu yarışmalar sayesinde TSM nin dev isimleri olan  (rahmetli) Alaeddin Yavaşça, Erol Sayan, Amir Ateş, Turhan Taşan, Ali Şenozan, Mahmut Oğul, Zekai,Tunca, Bilge Özgen, Yılmaz Yüksel, Hasan Esen, Mustafa Sağyaşar, Yaşar Özel (rahmetli), Coşkun Sabah, Göksel Baktagir,Yalçın Benlican, Nedim Uçar (rahmetli), Hüner Coşkuner ( rahmetli) gibi ustaları yakından tanımak sohbetlerine eşlik etmek paylaştıkları anıları ve bilgileri dinlemek çok az kişiye nasip olur… Daha iyi ve güzel beste yapmaya çalışmak.  Ayrıca beste yapma konusunda motive edici unsur olması… Müzik ve şiir sever değerli dostlar edinmek… Ü.ÖZTÜRK:  En çok kimleri dinler, kimlerden feyiz alırsınız? H.C.ŞENSEVER: Her bestekardan eser dinlemekteyim seçici olmak diye bir takıntım yok. Bestekar olarak Sadettin kaynak, Yusuf Nalkesen, Suat Sayın, İsmet Nedim, Amir Ateş, Turhan Taşan feyiz almaya örnek almaya çalıştığım hocalar ve ustalardır. Özellikle Turhan Taşan Hocamın tarzını ve üslubunu çok benimsemiş bulunmaktayım… Ü.ÖZTÜRK: Şimdiye kadar yaptığınız besteleri kimler yorumladı, kimlerden dinledik bu nadide eserleri? H.C.ŞENSEVER : TRT ses sanatçıları, Nusret Yılmaz, Tuğçe Pala, Yahya Geylan, Mine Geçili tarafından canlı performansla ayrıca TRT sanatçıları Eylül Turan, Ceyda Okan, Meliha Handan Yazıcı tarafından farklı programlarda yorumlanmıştır. Bunların dışında İzzet Ceberut ve Devlet korosu Ses Sanatçısı Benek Bilge tarafından ve Mersin, Van, Afyon gibi bir çok TSM korolarında bestelerim okunmuştur… Coşkun Sabah ve Hilal Demirkan düet olarak Haber Türk Tv. de Başımda Deli Rüzgar adlı Uşşak bestemi yorumlamışlardır.  ilak Ü.ÖZTÜRK: Vanlı şair, bestekâr ve yorumcularla ortak çalışmalarınız oluyor mu? Bu çalışmalardan biraz bahseder misiniz? H.C.ŞENSEVER: Vanlı şairlerin sözleriyle yaptığım besteler var, Ümran Öztürk, Adnan Özkan, Ümit Kayaçelebi, ve çok kıymetli kardeşim Şair Nazmi Saraçoğlu’dur. Nazmi Saraçoğlu ile ayrıca bir de Van spor Marşı adlı marş eserimiz var… Vanlı TRT ses sanatçıları Mehmet Özkaya ve Kadir Adıgüzel ( Babası Veysel Adıgüzel Van İnönü İlkokulundan sınıf arkadaşım) ile Van beste yarışmasında tanıştık ancak sonrasında hiçbir araya gelme ortak çalışma yapma şansımız olmadı. Ü.ÖZTÜRK: Van’ın müzik tarihine emek vermiş, katkı sunmuş kişiler ve hizmetlerinden bahsetmek gerekirse çalışmalarını önemli bulduğunuz kaç isim sayabilirsiniz?    H.C.ŞENSEVER: Şu anda aklıma gelenler, rahmetli Fevzi Levendoğlu, rahmetli Mevlüt Okayer, Kanun üstadı Şahin Türkmen, ses sanatçıları Atakan Çelik, ve Hüsamettin Subaşı, daha eskilerden ise rahmetli Kemancı Faik adını hatırlıyorum… Son dönemlerde ise çok emek ve katkı sağlayan kesinlikle kıymetli kardeşim M. Murat Oto hocamdır. TSM Dernekleri kurması, korolar oluşturması, bunları yönetmesi ve çalıştırmasının yanında çok önemli araştırmalarda bulunması aklıma ilk gelen katkılardır. Ü.ÖZTÜRK: Van için yapmayı düşündüğünüz projeleriniz var mı? H.C.ŞENSEVER: Böyle bir proje düşüncem şimdilik yok. Ancak Kurumsal anlamda bir proje olursa katkı sunmayı çok arzu ederim. Hasan Cemil Şensever Kimdir? Hasan Cemil Şensever, 1956 yılında Van’da dünyaya geldi. Liseyi Van Atatürk Lisesinde tamamladı. 1978 yılında Şimdiki adı Marmara Üniversitesine bağlı Atatürk Eğitim Fakültesi olan Atatürk Eğitim Enstitüsünün Sosyal Bilgiler Öğretmenliğinden mezun oldu. 1979 yılında Hatay Altınözü Mayadalı Köyü Ortaokulu’nda, Müdür Vekili, 1980 ve 1981 yıllarında Altınözü Lisesinde Sosyal Bilgiler Öğretmeni olarak görev yaptı. 1983 yılında öğretmenlikten ayrılarak bir kamu kuruluşu olan “Çimento Sanayi”nde göreve başladı. Türkiye Çimento Sanayi T.A.Ş. ye bağlı Kurtalan Ve Ergani Çimento Fabrikalarında; Memur, Şef, Ticaret Müdürü, Personel Müdürü olarak görev yaptı.  Özelleştirme nedeniyle atandığı Mersin Üniversitesinde Şube Müdürlüğü, İdari Mali İşler Daire Başkan Vekilliği görevlerinde bulundu. Bir yıla yakın Van Yüzüncü yıl üniversitesinde Kütüphane Daire Başkanlığı, Mersin Üniversitesi’nde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı Şube Müdürü olarak görev yaptı. Mersin Üniversitesinden 2013 yılı sonunda emekliye ayrılıp, Vakıf Üniversitesi olan Toros Üniversitesinde Öğrenci İşleri Dair Başkanı, sonra Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanı olarak asaleten görev yaparken aynı dönemde Kütüphane ve Dok. Daire. Başkan Vekili görevini yürüttü.  Toros Üniversitesindeki görevlerinden 31.08.2019 tarihinde ayrılarak Mersin’den İstanbul’a taşındı. Bestekârımız evli ve iki erkek çocuk babasıdır. Değerli bestekarım bu içten söyleşi ve bilgilendirmeleriniz için size teşekkür ederim.  
Röportaj: Ümran ÖZTÜRK

Van Valiliği ve Van Yüzüncü yıl Üniversitesince ortak düzenlenen “Van İçin Bir Şarkı Bestele TSM Beste Yarışması”na önemli katkılar sunan,

Türk Sanat Müziğine olan aşkı, başarılı çalışmaları, yapmış olduğu besteleri, aldığı ödülleri ile sevenlerin gönlünde yer edinen, aldığı müzik eğitimi sayesinde memleketi Van’ı her anlamda başarılı bir şekilde temsil eden,

Van’ın önemli isimlerinden, yazdığı güfteler, kendine has yorumu ve besteleri ile gönüllerde yer edinen şair, söz yazarı, yorumcu ve Türk sanat müziği bestekârlarımızdan MESAM / Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği üyesi Sayın Hasan Cemil Şensever bu haftaki konuğum. Kendisini, çalışmalarını, başarılarını özellikle genç kuşaklara tanıtmak istedim.

Ü.ÖZTÜRK: Söyleşimize klasik bir soruyla başlayacağım. Müziğe ne zaman ve nasıl başladınız? Müzik eğitiminizde size yön veren hocalarınız kimlerdi? Sanat hayatınızdan biraz bahseder misiniz?

H.C.ŞENSEVER: İlk hocam babamdı benim ilk ustam ise bana bağlama çalma hevesi ve aşkını  aşılayan Van da Şekerci Şükrü adıyla anılan rahmetli Şükrü Coşkun abi idi. Bağlama çalmanın temel bilgilerini ondan öğrendim. Mekânı cennet ruhu şad olsun… Rahmetli babam ve annem TSM ni ve THM ni çok sever ve dinlerlerdi evde… Uşşak şarkılar Unutamam seni, Güller arasında seni bensiz gören olmuş, Güzelsin incesin, tatlısın şensin, Gamzedeyim deva bulmam vb. O çocukluk günlerimden kulaklarımda kalan harika eserlerdir.

Gençlik yıllarımda beni Türk Sanat Müziğine yönlendiren ve makamlarla ilgili ilk basit ayrıntıları bana öğreten, daha çok sevmeme neden olan kişi ise Amca oğlum ve güzel bir ses ve çok geniş bir TSM repertuar birikimi olan rahmetli Şefik Şensever abimdir… Çocukluk ve gençlik arkadaşlarım Mustafa İzcier ve Mehmet Dirik ile Van Halk Eğitim Merkezine devam ettik. Öğrencilik yıllarımda Van Atatürk Lisesinin THM korosunda bağlama ekibinde beraber olduğumuz Kenan Sürüç, Mümtaz Atacan, ile birlikte bağlama çaldım. Daha sonra Güven Alpaslan, Mehmet Dirik, Özdemir Budaker, Zeki Sarp ve rahmetli Kadri Yaşar gibi değerli müzisyen arkadaşlarla birlikte bir gurup kurarak, çalıp söyleyerek kendimizi geliştirmeye çalıştık. Van Gar Gazinosunda akşamları bu gurubumuzla TSM eserleri çalıp söylerdik haftada bir gün Çarşamba günleri öğleden sonra kadınlar matinesi yapardık…  

Van’ın o zamanların (70 li yılların sonlarına doğru ) meşhur THM sanatçısı rahmetli Atakan Çelik misafir sanatçı olarak geldiği Gar Gazinosu’nda ona eşlik ettim ve benim bağlama çalışımı çok beğendi, beni TRT ye almak için Ankara’ya götürmek istedi ama  babam o dönemdeki yoğun sağ sol çatışmaları nedeniyle rıza göstermedi. Öğrencilik sonra da öğretmenlik ve farklı kurumlarda çalışma dönemi başladı..Udla tanışmam sonrası 1998 de Mersine geldiğimizde değerli dost Süleyman Güngör Mersin Musiki Derneği Şefi olarak beni davet etti.  Ben de gittim ve ondan bir müddet ilk nota, usul ve makam bilgisi dersleri aldım, Mersin Üniversitesi korosunda ve MASK Mersin Kültür ve sanat derneğinde Ahmet Kılıç Hoca ile eserler geçerek ayrıca ud ile Mustafa Madendağ kardeşimden de ud tekniği konusunda bilgiler edindim. Bu temel bilgilerle yarım yamalak yaptığım ve dost meclislerinde çalıp söylediğim ilk bestelerin bir şeylere benzediğini bana hissettiren iki çok kıymetli kardeşim vardı… Nurdan Çakırkaya ve Müberra Gönen… Bana ille de bunlar çok güzel şarkılar lütfen bunları beste yarışmalarında deneyin deyip bana çok destek oldular… Bestekârlık maceramız da böyle başladı ve bu aile dostlarımız olan kardeşlerimin önerileriyle ilk katıldığım yarışmada Rast bestem ile (2011 yılında İstanbul Kadıköy de) ödül aldım…

Daha sonraları bir vesileyle telefonda tanıştığım çok kıymetli bestekar, araştırmacı, çok iyi bir arşivci ve en önemlisi bilgiyi paylaşmayı ve öğretmeyi seven ama öğretirken asla taviz vermeyen bir disipline sahip olan Turhan Taşan hocam… Ciddi anlamda bestekârlık bilgilerini bana, ben Mersin’de kendisi ise İstanbul’da olmasına karşın telefonla uzaktan aktardığı bilgi ve yönlendirmelerle edinmeye çalıştım. Yıllar sonra  İstanbul’a geldiğimde yüz yüze görüşüp tanıştık ve her zaman olduğu gibi gönül borcumu teşekkürlerimle ödemeye çalışıp helallik istedim…

 Ü.ÖZTÜRK: Van şarkıları, Van bestekârları dendiğinde ilk akla gelen isimlerden birisi de sizsiniz. Sanat insanın kendisini keşfetmesiyle başlar siz kendinizdeki bu yeteneği ne zaman keşfettiniz? İlk bestenizi hangi duygularla, ne zaman yaptınız?

H.C.ŞENSEVER: 70 li yılların ortalarında Van’ın meşhur camcısı ve dedemin Van çarşısındaki dükkân komşusu camcı Hüseyin ustanın oğlu rahmetli Hasan abiden ilk udumu 90 liraya aldım. O güne kadar flüt, mandolin, melodika, bağlama, keman gibi enstrümanları kendime yetecek ölçüde çalıyordum. Udu alınca daha çok Türk Sanat Müziği ağırlıklı çalıp söylemeye başladım. İlk beste denemelerimi 90 lı yıların başlarında Kurtalan Çimento Fabrikasında görevli olduğum yıllarda yaptım diyebilirim. Lojman komşumuz Soner beyin küçük ve sevimli kızı Nurdan için yapmıştım. Dört veya beş yaşlarında idi… İlham kaynağı o olmuştu sözlerini de kendim yazmıştım…

Kara gözlü esmer kız gelsene bana,

Hayranım, kurbanım sevdalıyım sana.

Haydi, gel, durma gel koş gel yanıma,

O şirin sözlerin can katsın canıma…

Ü.ÖZTÜRK: Beste yapmanın teknik kuralları nelerdir?

H.C.ŞENSEVER: Beste yapmada esas olan duygu ve güzel yazılmış bir şiirdir. Teknik olarak ta donanımlı olduğunuzda güzel ve kendinize özgü eserler ortaya koyabilirsiniz. Sırf duygu ile beste yapmak yeterli olmadığı gibi çok iyi tekniğini bilmekle de güzel ve özgün eser ortaya koyamazsınız o da çok mekanik ve duygusuz olur, dinleyiciyi içine alamaz… Bence güzel bir TSM bestesi yapmak için üst düzey bir nota bilgisi şart olmasa da bu iki olgu yani önce duygu, sonra da yeterli teknik özellikle donanımlı olmak gereklidir. Bunun için de asgari düzeyde de olsa duygunun yanında eski yöntem olan meşk yolu ile veya iyi bir usta bestekârdan-hocadan teknikle ilgili nota, solfej, makam bilgisi, usul, kompozisyon, prozodi vb. konularda eğitim alarak öğrenmek gerekir diye düşünüyorum… Bütün bunların yanında bestekâr güzel dilimiz Türkçenin dilbilgisi kurallarını bilmeli, sözcüklerin anlam ve içeriklerini anlamalı güncel konuşulan dili eserlerinde kullanmayı tercih etmelidir… Bütün bu konularda bana ışık tutan, yol gösteren ve her sorduğum soruya karşılık bilgisini paylaşmayı esirgemeyen ve bestelerimin olgunlaşmasına en önemli katkıyı veren değerli bestekâr Turhan TAŞAN Hocamı bir kez daha saygı ve sevgiyle yâd ediyor gönülden teşekkürlerimi sunuyorum.

Ü.ÖZTÜRK: Beste yaparken nelere dikkat edersiniz?

H.C.ŞENSEVER: Bu sorunuza kısmen yukarıda bahsettiğim konularla cevap vermiş oluyorum. Bir de tabii ki ortam ve zaman önemli. Beste yaparken sessiz bir ortam, okuduğum güzel ve Türk dil kurallarına uygun bir şiirin bende uyandırdığı beste yapma arzusu, udum, müzik defterim, silgim ve ucu açık kurşun kalemlerimin olması yeterli olur… Teknik olarak ta söze uygun makam tercihi ve makamın özelliklerine uygun melodi, prozodi hatası olmaması, kompozisyon ve denge unsurunu gözetmek, eserin süresinin makul olması, metronom hızı…

Ü:ÖZTÜRK: Müzikte söz mü daha önemlidir beste mi? Ya da şöyle de sorabilirim bir şarkıyı şarkı yapan sözleri midir yoksa bestesi midir?

H.C.ŞENSEVER: Bizim Türk Sanat Müziğimiz ağırlıklı olarak sözlü eserler müziğidir. Bunun yanında Peşrevler, Saz Semaileri gibi sadece sazlarla icra edilmek üzere yapılan eserler de vardır…  Güzel ve kaliteli bir TSM bestesi yapabilmenin ön koşulu hatasız ve duygulu güzel Türkçe ile yazılmış bir söz olmalıdır. Bu sözün kendine yakışan en güzel melodiyle buluşması sonucu bir TSM bestesi ortaya çıkar… Melodik yapınız ve teknik bilginizle en üst düzeyde bir beste yapın bu sadece güzel bir saz eseri olur ki onun da apayrı kuralları var… O nedenle Söz ve melodiyi, bu ikiliyi düşünürken önem bakımından eşit bir anlam yüklenmelidir, eğer ille de bir öncelik olacak ise öncelik bence sözdedir. Söz olmazsa şarkı olmaz. Ancak dört dörtlük bir söz de iyi bestelenmez ise ortaya yine duygu ve etkisi olmayan ne olduğu tartışmalı bir çalışma ortaya konmuş olur... O nedenle sizin söyleminizle cevabımı bitireyim. Bir şarkıyı şarkı yapan sözleri ve bestesidir. Bu konuyla ilgili TRT yayınlarındaki Rahmetli bestekar üstat Sadeddin Kaynak Hocanın hayatını konu alan Hasan Oral ın yazdığı kitapta söz yazarı büyük şair rahmetli Vecdi Bingöl arasında cereyan eden bir anıda şiirde geçen Fransızca bir kelimeyi (La Jokond)  Türkçe bir sözcükle değiştirmesi üzerine şairle bestekar arasındaki dargınlıktan bahseder… sonra barışırlar ama Sadeddin hoca bestede La Jokond yerine Ayşem sözcüğünü besteler… Bu eser Menekşelendi Sular Sular Menekşelendi adlı dillerden düşmeyen ve adını bildiğimiz bütün ses sanatçılarınca okunan halen de çok sevilen bir eser olur… İşte size sözün güzelliği ve önemi… Öbür taraftan bakınca da bu şiire bu melodiden daha çok yakışan, daha üstün bir müzik, bir beste bulmak bu şiir için mümkün olmaz dersiniz…

Ü.ÖZTÜRK: En çok hangi makamlarda besteler yapıyorsunuz? En sevdiğiniz makam hangisidir?

H.C.ŞENSEVER: Rast, Uşşak, Hüseyni, Hicaz, Kürdîlihicazkâr, Nihavent, Hüzzam, Kürdi, Acem Kürdi ve Muhayyer Kürdi Makamlarını sık kullanıyorum, Muhayyer, Segâh, Acemaşiran makamlarında da bestelerim var.

Her makamın bende uyandırdığı duygular farklı olmakla birlikte günümüzde en çok bilinen ve kullanılan makamların hepsini de seviyorum. En sevdiğim makam ise Uşşak (Aşıklar) makamıdır diyebilirim.

Ü.ÖZTÜRK: Kaç besteniz var? Bunardan kaçı TRT repertuarına girmiştir

H.C.ŞENSEVER: Bu güne kadar 275 beste çalışmam var. Bunların içinde ilk çalışmalarımda yeterli bilgi ve teknik donanımım olmadan yapmaya çalıştığım prozodi hataları veya makamsal hatalar içeren çalışmalar da var…

TRT Repertuarına kabul edilen 27 eserim bulunmaktadır. Son zamanlarda gönderdiğim 10 eser de şu anda denetimde beklemektedir.

Bunlardan söz ve müziği bana ait TRT repertuarına alınmış 4,sözleri bana bestesi Mediha Şen Sancakoğlu hocama ait 2 ve Faruk Şahin üstada ait 2 olmak üzere toplam 8 eser yer almaktadır. TRT repertuarında yer almayan başka bestekârlarca da ( Şef Bestekâr Aydın Tekindor, Şef Bestekar Türker Atik, Bestekar Bülent Nuran) bestelenen şiirlerim bulunmaktadır.

Ü.ÖZTÜRK: Güftesi ve bestesi size ait kaç eseriniz vardır?

 H.C.ŞENSEVER: Sözü ve müziğini kendim yaptığım bestelerim de 50 yi bulmaktadır. Ancak başka şair ve söz yazarlarından beste yapmayı daha çok tercih ediyorum. Az önce dediğim gibi sözleri okuduğum anda bana şiirin hissettirdiği duygu ve beste yapma isteği rol oynamaktadır.

Ü.ÖZTÜRK: Enstrümantal besteleriniz de var mıdır?

H.C.ŞENSEVER: Hayır hiç denemedim ama kısmet ve zaman olursa yapmayı arzu ediyorum.

Ü.ÖZTÜRK: Sizin için en özel besteniz hangisidir? Bu özel bestenin mutlaka bir hikâyesi vardır bizimle paylaşır mısınız?  

H.C.ŞENSEVER: Birçok anı ve hatırası özel nedeni ve hikâyesi olan bestem olmasına karşın benim için en özel olanı değerli eşim can yoldaşım Türkan Şensever için yaptığım Sensiz Olamam adlı söz ve müziği bana ait olan şarkıdır. Ki Hikâyesi zaten şarkının içindedir…

Sensiz olamam, ayrı kalamam,

Gözyaşlarına hiç dayanamam.

Canım meleğim, ey göz bebeğim,

Sensin güzelim bir tek dileğim.

Sensiz olamam, ayrı kalamam,

Gözyaşlarına hiç dayanamam.

Aşkı seninle tattı bu gönül,

Derdi kederi attı bu gönül,

Bir gülüşüne, bir bakışına

Dünyayı pula sattı bu gönül.

Sensiz olamam, ayrı kalamam,

Gözyaşlarına hiç dayanamam.

 

 

Bunların dışında benim için çok özel olanlar elbette birden fazladır… İlk ödül alan bestem 2011 yılında Sözleri şair Oktay Zerrin’e ait olan İstanbul’u Sende Sevdim adlı Rast bestemdir ki bana demek ki ben beste yapabiliyorum özgüvenini vermiştir. Beni bestecilikte çok mutlu eden bir çizgiye taşıyan ise Mutluluğa Giden Yol ( Aşk Kasımda Başkadır) adlı sözlerini değerli kardeşim, üstadım Rüştü Okyar’ın yazdığı Muhayyer kürdi makamındaki bestemdir. Bu bestem 2017 yılında Büyükçekmece Belediyesinin yaptığı 1. Altınköprü TSM Beste yarışmasında Amir Ateş, Turhan Taşan, Hüsnü Üstün Zekai Tunca, Hasan Eylen ve Cengizhan Sönmez gibi günümüzün ünlü hoca ve bestekârlarının olduğu jüride 300 den fazla eser arasında Birincilik ödülüne layık görülmüştür. Bu ödül de bana bestekârlıkta çabalarım sonucu aldığım yolun manevi hazzını yaşatmıştır.  TRT ye 2012 de ilk kabul edilen eserimin de bende özel bir yeri var. Sözleri Reyhan Ülkü Ahıska’ya ait Yandı Gönül Özlemden adlı Uşşak bestemdir.

Bİr özel eser de sözleri bana ait olan - Edremit’ten Bir Gün Van’a Giderken- adlı bestesini Faruk Şahin hocanın yaptığı Nihavent eserdir ki Van da yapılan ve konusu Van olan bir TSM beste yarışması idi ve ben bir Vanlı olarak bu yarışmada söz yazarı kimliğimle ödül aldım. Bunun da ben de ayrı bir gururu ve yeri var… Bu yarışmada olağanüstü çaba gösteren ve çok emek harcayan ve Van’ın bu adına beste yapılan iller arasında rekor bir yer elde etmesini sağlayan değerli kardeşim, hemşerimiz YYÜ. Öğretim görevlisi M. Murat Oto hocaya da selam ve sevgiler gönderiyorum…

 Ü.ÖZTÜRK: Güfte ile bestenin aynı potada erimesi, vücut bulması yani uyumu çok önemlidir. Bu nedenle en rahat çalıştığınız söz yazarları, güfteciler kimlerdir?

H.C.ŞENSEVER: Müberra Gönen, Mustafa Güzeltepe, Hıfzı Altümsek, Hamza Demirdağ, Nedim Uçar (Rahmetli ) gibi hepsinin adını burada yazamayacağım ama tek, tek her birine gönül dolusu teşekkür ettiğim birçok değerli söz yazarından beste yaptım. Başta Rüştü Okyar olmak üzere, Sevinç Atan, Oktay Zerrin ve İsmet Tahtacıoğlu’nun sözleriyle yaptığım bestelerle ödüller aldım. Rüştü Okyar üstadım ile de birincilik de dâhil birçok yarışmada ödül aldı ortak eserlerimiz… Rüştü Okyar ile uzun yıllara dayanan ve ilk ortak ödülümüzü aldığımız 2013 yılından bu yana hemen, hemen her yıl bir ödül almayı başardık… Duygularımızın da önemli ölçüde örtüştüğü, en rahat ve en çok beste yaptığım söz yazarı Rüştü Okyar’dır…

Ü.ÖZTÜRK: Şiirlerinizi bir kitapta toplamayı düşünüyor musunuz?

H.C.ŞENSEVER: Doğrusu bir kitap olacak ölçüde ve nitelikte şiirlerim var ve düşünmekteyim de… Nasip kısmet…

Ü.ÖZTÜRK: Ödülleri çok olan bir bestekârsınız. Şimdiye kadar kaç ödül aldınız sizin için en önemli ödül hangisiydi?

H.C.ŞENSEVER: Biri söz yazarı mansiyon, biri de güfte yarışmasında ikincilik olmak üzere 2 ödülü aldım. 1 birincilik ve 9 finalist eser mansiyon, toplam 12 ödülüm var…

Ödül Alan Bestelerim sırasıyla:

• İstanbul’u Sende Sevdim / Kadıköy Belediyesince 2011 yılında düzenlenen TSM Beste Yarışmasında Rast Makamındaki beste ile Mansiyon Ödülü.

• Sevda İle Baksan Ne Olur Bir Kere Canan/ Amasya Belediyesi Altın Elma -2012 TSM Beste Yarışmasında Uşşak Makamındaki beste ile Mansiyon ödülü.

 • Yapraklar Dalına Veda Ederken / Amasya Belediyesi Altın Elma -2013 TSM Beste Yarışmasında Nihavent Makamındaki bestesiyle Mansiyon ödülü

• Sonbaharda Çık Gel Bana / Amasya Belediyesi Altın Elma -2016 TSM Beste Yarışmasında Rast Makamındaki bestesiyle Mansiyon ödülü.

• Aşk Kasımda Başkadır- Mutluluğa Giden Yol / İstanbul Büyükçekmece Belediyesi 1. Altın Köprü -2017 TSM Beste Yarışmasında Muhayyer Kürdi Makamındaki bestesiyle Birincilik ödülü.

• Yağmurun Ardından Güneş Doğarken / Antalya Büyükşehir Belediyesi 4. Altın Nota -2019 TSM Beste Yarışmasında Muhayyer Kürdi Makamındaki bestesiyle Mansiyon ödülü.

• Vatan İçin Destan Yazdım Dağlara/ Bizim Dostlar Türk Müziği Derneği TSM Beste Yarışması- 2019 Finalist eser Dünya İşitme Engelliler Federasyonu Bestekâr Mansiyon ödülü.

• Bir Tatlı Hatıradır Yansıyan Konaklardan / Üsküdar Musıki Cemiyeti 100. Yılı TSM Beste Yarışması-2019 da Muhayyer Kürdi Makamındaki bestesiyle Mansiyon Ödülü.

. O gelince Sanki Her Şey Değişti- Anakara Rotary Derneği-Rota Beste Yarışması- Ankara-2020- On finalist eser pandemi nedeniyle eşit ödüllendirildi.

. Mevsim Hazan- Sende Gitme Eylülüm- Kepez Belediyesi Notalya Beste Yarışması- Kepez Antalya-2021- Mansiyon ödülü.

. EDREMİTTEN BİR GÜN VANA GİDERKEN- (SÖZ YAZARI) -VAN VALİLİĞİ VE YYÜ. VAN İÇİN BİR ŞARKI BESTELE- 2012 (BESTE F. ŞAHİN)

 . KADIKÖY BELEDİYESİ- KADIKÖYLÜ BİR ESMERE VURULDUM- KADIKÖY KONULU GÜFTE YARIŞMASI İKİNCİLİK ÖDÜLÜ-2019

Ü.ÖZTÜRK: Bestekârlığınız yanında güftelerinizde var. Bestelenmiş kaç güfteniz var?

H.C.ŞENSEVER: Kendim yaptıklarımın dışında dört güftem başka bestekarlarca bestelendi.

Ü.ÖZTÜRK: Ödül Alan Güfteleriniz var mı hangileridir?

H.C.ŞENSEVER:

• Edremit’ten Bir Gün Van’a Giderken (Söz Yazarı- Mansiyon Ödülü 2012)

• Kadıköylü Bir Esmere Vuruldum ( Şiir-Güfte Yarışması İkincilik Ödülü 2012)

Ü.ÖZTÜRK: Katıldığınız beste yarışmalarının size kattığı en önemli katkı nedir?

H.C.ŞENSEVER: TSM konusunda diğer usta bestekârlar ve çok kıymetli TSM hocaları ile tanışmak onlardan feyz ve bilgi almak. Örneğin; bu yarışmalar sayesinde TSM nin dev isimleri olan  (rahmetli) Alaeddin Yavaşça, Erol Sayan, Amir Ateş, Turhan Taşan, Ali Şenozan, Mahmut Oğul, Zekai,Tunca, Bilge Özgen, Yılmaz Yüksel, Hasan Esen, Mustafa Sağyaşar, Yaşar Özel (rahmetli), Coşkun Sabah, Göksel Baktagir,Yalçın Benlican, Nedim Uçar (rahmetli), Hüner Coşkuner ( rahmetli) gibi ustaları yakından tanımak sohbetlerine eşlik etmek paylaştıkları anıları ve bilgileri dinlemek çok az kişiye nasip olur…

Daha iyi ve güzel beste yapmaya çalışmak.  Ayrıca beste yapma konusunda motive edici unsur olması… Müzik ve şiir sever değerli dostlar edinmek…

Ü.ÖZTÜRK:  En çok kimleri dinler, kimlerden feyiz alırsınız?

H.C.ŞENSEVER: Her bestekardan eser dinlemekteyim seçici olmak diye bir takıntım yok. Bestekar olarak Sadettin kaynak, Yusuf Nalkesen, Suat Sayın, İsmet Nedim, Amir Ateş, Turhan Taşan feyiz almaya örnek almaya çalıştığım hocalar ve ustalardır. Özellikle Turhan Taşan Hocamın tarzını ve üslubunu çok benimsemiş bulunmaktayım…

Ü.ÖZTÜRK: Şimdiye kadar yaptığınız besteleri kimler yorumladı, kimlerden dinledik bu nadide eserleri?

H.C.ŞENSEVER : TRT ses sanatçıları, Nusret Yılmaz, Tuğçe Pala, Yahya Geylan, Mine Geçili tarafından canlı performansla ayrıca TRT sanatçıları Eylül Turan, Ceyda Okan, Meliha Handan Yazıcı tarafından farklı programlarda yorumlanmıştır. Bunların dışında İzzet Ceberut ve Devlet korosu Ses Sanatçısı Benek Bilge tarafından ve Mersin, Van, Afyon gibi bir çok TSM korolarında bestelerim okunmuştur… Coşkun Sabah ve Hilal Demirkan düet olarak Haber Türk Tv. de Başımda Deli Rüzgar adlı Uşşak bestemi yorumlamışlardır.

 ilak

Ü.ÖZTÜRK: Vanlı şair, bestekâr ve yorumcularla ortak çalışmalarınız oluyor mu? Bu çalışmalardan biraz bahseder misiniz?

H.C.ŞENSEVER: Vanlı şairlerin sözleriyle yaptığım besteler var, Ümran Öztürk, Adnan Özkan, Ümit Kayaçelebi, ve çok kıymetli kardeşim Şair Nazmi Saraçoğlu’dur. Nazmi Saraçoğlu ile ayrıca bir de Van spor Marşı adlı marş eserimiz var… Vanlı TRT ses sanatçıları Mehmet Özkaya ve Kadir Adıgüzel ( Babası Veysel Adıgüzel Van İnönü İlkokulundan sınıf arkadaşım) ile Van beste yarışmasında tanıştık ancak sonrasında hiçbir araya gelme ortak çalışma yapma şansımız olmadı.

Ü.ÖZTÜRK: Van’ın müzik tarihine emek vermiş, katkı sunmuş kişiler ve hizmetlerinden bahsetmek gerekirse çalışmalarını önemli bulduğunuz kaç isim sayabilirsiniz? 

 

H.C.ŞENSEVER: Şu anda aklıma gelenler, rahmetli Fevzi Levendoğlu, rahmetli Mevlüt Okayer, Kanun üstadı Şahin Türkmen, ses sanatçıları Atakan Çelik, ve Hüsamettin Subaşı, daha eskilerden ise rahmetli Kemancı Faik adını hatırlıyorum… Son dönemlerde ise çok emek ve katkı sağlayan kesinlikle kıymetli kardeşim M. Murat Oto hocamdır. TSM Dernekleri kurması, korolar oluşturması, bunları yönetmesi ve çalıştırmasının yanında çok önemli araştırmalarda bulunması aklıma ilk gelen katkılardır.

Ü.ÖZTÜRK: Van için yapmayı düşündüğünüz projeleriniz var mı?

H.C.ŞENSEVER: Böyle bir proje düşüncem şimdilik yok. Ancak Kurumsal anlamda bir proje olursa katkı sunmayı çok arzu ederim.

Hasan Cemil Şensever Kimdir?

Hasan Cemil Şensever, 1956 yılında Van’da dünyaya geldi. Liseyi Van Atatürk Lisesinde tamamladı. 1978 yılında Şimdiki adı Marmara Üniversitesine bağlı Atatürk Eğitim Fakültesi olan Atatürk Eğitim Enstitüsünün Sosyal Bilgiler Öğretmenliğinden mezun oldu.

1979 yılında Hatay Altınözü Mayadalı Köyü Ortaokulu’nda, Müdür Vekili, 1980 ve 1981 yıllarında Altınözü Lisesinde Sosyal Bilgiler Öğretmeni olarak görev yaptı. 1983 yılında öğretmenlikten ayrılarak bir kamu kuruluşu olan “Çimento Sanayi”nde göreve başladı.

Türkiye Çimento Sanayi T.A.Ş. ye bağlı Kurtalan Ve Ergani Çimento Fabrikalarında; Memur, Şef, Ticaret Müdürü, Personel Müdürü olarak görev yaptı.  Özelleştirme nedeniyle atandığı Mersin Üniversitesinde Şube Müdürlüğü, İdari Mali İşler Daire Başkan Vekilliği görevlerinde bulundu. Bir yıla yakın Van Yüzüncü yıl üniversitesinde Kütüphane Daire Başkanlığı, Mersin Üniversitesi’nde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı Şube Müdürü olarak görev yaptı. Mersin Üniversitesinden 2013 yılı sonunda emekliye ayrılıp, Vakıf Üniversitesi olan Toros Üniversitesinde Öğrenci İşleri Dair Başkanı, sonra Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanı olarak asaleten görev yaparken aynı dönemde Kütüphane ve Dok. Daire. Başkan Vekili görevini yürüttü.  Toros Üniversitesindeki görevlerinden 31.08.2019 tarihinde ayrılarak Mersin’den İstanbul’a taşındı. Bestekârımız evli ve iki erkek çocuk babasıdır.

Değerli bestekarım bu içten söyleşi ve bilgilendirmeleriniz için size teşekkür ederim.  

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (1 )

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve vansesigazetesi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
sülhaddin Dikici
(07.07.2022 19:02 - #73063)
cok guzel ve detaylı bir röportaj sayın şensever hocamı tebrik eder başarılarının devamını dilerim..
Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve vansesigazetesi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
(0) (0)
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.